۱۳۸۹ دی ۲۰, دوشنبه

پرواز نيويورك – تهران بلندترين پرواز مسافري جهان در زمان خود

هنگامي كه اولين پرواز شركت هواپيمايي ايران اير در سال 1976 (سه سال قبل از انقلاب) از فرودگاه بين المللي مهرآباد تهران بسوي نيويورك به پرواز در آمد افتخاري تاريخي نيز بنام شركت هواپيمايي ملي ايران به ثبت رسيد. اين پرواز بلندترين پرواز غير تجاري  بدون توقف در دنيا بود كه تا آن زمان انجام مي شد  و خيلي زود تبديل به سمبلي از عزم  و بلندپروازيهايي ملتي شد كه با اميد به آينده در قلب هاي جوانانش,  با چنان سرعتي بي همتا به پيش مي تاخت كه حسادت همه ملل منطقه را بر مي انگيخت.
در واقع ايده ساخت هواپيماي بوئينگ 747  اس پي به خاطر پرواز تهران- نيويورك ايران اير مطرح شد كه در زمان شروع (سال 1976) بلندترين پرواز غير تجاري در دنيا به حساب مي آمد. 


اليزابت تيلور هنرپيشه برجسته در اولين پروازمستقيم ايران اير مابين ايران و آمريكا. ايستاده در كنار خانم تيلور اردشير زاهدي سفير شاهنشاهي ايران در واشنگتن , دو ميهماندار ايران اير در لباس هاي سنتي ايران و منوچهر گودرزي سركنسول ايران در نيويورك



پس از آن اولين سفارش بوينگ ۷۴۷-100  بي در ماه ژوئن سال 1978 از سوي شركت هواپيمايي ايران اير تسليم شركت هواپيماسازي بوئينگ گرديد و  در ماه اوت سال 1979 اولين هواپيماي بوينگ ۷۴۷-100  بي براي ايران اير ساخته شد (منبع: اطلاعات شركت بوئينگ / دانشنامه ويكي پديا).شركت هواپيمايي ايران اير, در ايراني كه دست دوستي اش به سوي همه ملل جهان دراز بود, در مدت زمان كوتاهي موفق شد تا بعنوان يك شركت هواپيمايي مدرن, امن و بلند پرواز به چنان پرستيژ و موقعيت بين المللي برجسته اي دست يابد كه حتي تصور آن براي مقامات حمل و نقل هوايي كشورهاي عربي حاشيه خليجه فارس نيز دور از ذهن بود.

برنامه همچنين بر اين بود كه با وارد كرن هواپيماهاي  از نوع "كنكورد" به ناوگان پروازي ايران اير مدت زمان پرواز از تهران به شهرهاي مهم و دوردست جهان كمترين آن در تمامي منطقه خاورميانه باشد و سپس با آغاز بهره برداري از فرودگاه بين المللي آريامهر تهران اين فرودگاه تبديل به بي رقيب ترين فرودگاه ترانزيت نه تنها منطقه بلكه در كل قاره آسيا گردد.

در فيلم تبليغاتي زير متعلق به شركت ايران اير كه به زبان انگليسي از شبكه هاي تلويزيوني كشور آمريكا در دهه 70 ميلادي پخش مي‌شد گزارشگر و مسافري مي گويد: ... در نيويورك سوار هواپيماي بويينگ 747 شدم و دقيقاً يازده ساعت و پانزده دقيقه بعد در پايتخت زيبا و هيجان انگيز ايران، تهران فرود آمدم. در ضمن ايران‌اير, يك مايل فراتر از هواپيماهاي ديگر در هوا پرواز مي‌كند. پرواز بسيار راحت و آرام بود. غذاي عالي پارسي خوردم، و از ميهمان نوازي خوب پارسيان لذت بردم. حالا آماده ام كه  به سياحت تهران و ديگر ديدنيهاي سرزمين هزار و يك شب بروم.....



منبع : stockholmian.com
به اشتراک بگذارید:

Balatarin :: Donbaleh :: Azadegi :: Risheha :: Cloob :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader ::

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر